Please assign a menu to the primary menu location under menu

Zdrowie i uroda

Dziennik żywienia – dlaczego i kiedy warto go prowadzić?

W dobie powszechnego konsumpcjonizmu wiele statystyk wskazuje na to, że jemy za dużo. Nic w tym dziwnego, gdyż bogate wachlarze ofert supermarketów kuszą nowymi promocjami, a często im więcej kupimy – tym więcej rabatu otrzymamy. Kupujemy więc na zapas, a później konsumujemy. Często przekraczamy pewne granice, bo najzwyczajniej nie kontrolujemy ile faktycznie spożywamy, pomijając choćby podjadanie między posiłkami.

Po co nam dziennik żywienia?

Nadmierna ilość spożywanych produktów prowadzi najczęściej do nadwagi lub otyłości. Wówczas najczęściej obieranym kierunkiem jest konsultacja dietetyczna, która pozwoli wykryć wszelkie błędy żywieniowe popełniane w codziennym planowaniu posiłków. Najskuteczniejszym sposobem, by przekonać się o złych nawykach jest prowadzenie dziennika żywienia, które zaleci każdy dietetyk. To właśnie na jego podstawie możliwe jest oszacowanie dziennego spożycia kalorii i wykryciu czego spożywamy najwięcej i co prawdopodobnie przyczynia się do zwiększenia masy ciała.

Kiedy powinniśmy prowadzić dziennik żywienia?

Dziennik, jako narzędzie do monitorowania naszej diety, przyda się zarówno osobie, która chce przejść na dietę odchudzającą, jak i chorującej np. na cukrzycę czy która ma podwyższony cholesterol. By dietetyk lub lekarz mógł wyznaczyć kierunek dalszego leczenia, chętnie poznają nasz styl odżywiania się poprzez wywiad lub skorzystanie z lektury naszego dzienniczka. Jest to bezcenne źródło wiedzy o naszej diecie i podstawa, by zacząć zmiany.

Dziennik żywienia obowiązkowo w dietach!

Stosując diety, podstawą jest, by kontrolować ile i co podjadamy. Zwykle opierając się na specjalnie przygotowanym jadłospisie od dietetyka zadanie to mamy znacznie ułatwione, jednak wiele z nas próbuje eliminację pewnych produktów na tzw. własną rękę. Warto wówczas notować w jakim stopniu radykalizujemy dietę np. odejmując z niej coraz większe ilości węglowodanów jak ma to miejsce w diecie ketogenicznej. Dieta ketogeniczna jest często wykorzystywana przez sportowców i zdążyła zyskać już rekomendację specjalistów ds. żywienia. Ten sposób żywienia wskazuje, że główny udział węglowodanów w diecie jest bezpośrednią przyczyną otyłości, a jego eliminacja wiąże się ze zwiększeniem utleniania kwasów tłuszczowych, będącym tym samym paliwem dla naszego organizmu. W takim wypadku zapisujemy w dzienniku dokładnie nasz dzienny jadłospis, by móc ocenić w jakim stopniu zmniejszamy spożycie węglowodanów jak np. produktów mącznych, w naszej diecie oraz możemy monitorować zmiany, jakie następują po zastosowaniu diety ketogenicznej.

Temat dziennika żywieniowego został również opisany na portalu dieta dla początkujących na altruismonline.com, poświęconym zdrowemu odżywianiu